Kineskom maloprodajnom gigantu Alibabi danas je trebalo samo minut i osam sekundi da postigne prodaju robe za milijardu dolara tokom kineskog praznika “Dan samaca”, piše američki tehnološki sajt CNET.
U ponedeljak je kompanija saopštila da je njena ukupna prodaja u Kini tokom godišnjeg 24-časovnog “Svetskog praznika kupovine” dostigla 268,4 milijarde juana – 38,4 milijarde dolara. To je više od svih prazničnih prodaja zajedno tokom jedne godine u SAD.
Nezvanični kineski praznik 11. novembra nazvan je “Dan samaca” zbog četiri jedinice u tom datumu. Poslednjih godina je eksplozivno popularan zahvaljujući kineskim maloprodajnim divovima na internetu Alibabi i JD. Alibaba je ovogodišnju prodaju započeo džinovskim koncertom američke pevačice Tejlor Svift.
Alibaba je tako saopštio da je prethodni rekordnih 30,8 milijardi dolara prodaje iz 2018. godinu danas nadmašio za manje od 17 sati, naveo je američki tehnološki sajt CNET.
Istorija sada najvećeg dana kupovine u svetu, “Dan samaca”, kao nezvanični kineski praznik koji se slavi svakog 11. novembra, počela je na taj dan 1993. godine, kada su studenti Univerziteta u Nanđingu priredili zabavu za samce da bi suzbili socijalnu stigmu onih koji žive sami. Pošto je to trebalo da bude praznik za okupljanje samaca, izabrali su datum s najviše jedinica – 11.11 (novembar). Kada su se toga dohvatili maloprodajni divovi, improvizovani praznik je potom samo rastao.
Danijel Žang, generalni direktor kineskog džina e-trgovine Alibabe, 2009. godine je pokrenuo lavinu prodaje preko interneta na “Dan samaca” koji je proglasio za “Svetski praznika kupovine”, smanjujući cene sve robe – od odeće i nakita do uređaja i elektronike tokom samo 24 sata. Pošto je tada 27 firmi za maloprodaju naveo da se pčriključe, Žang je “Dan samaca” pretvorio iz relativno opskurne studentske tradicije u unosan grozničavi sprint prodaje s prihodom u milijardama.
Sada, deceniju kasnije, broj prodavaca koji su se priključili povećao se s prvobitnih 27 na više od 180.000 kineskih i međunarodnih brendova.
Poređenja radi, prošlogodišnji novembarski “Crni petak” i “Sajber ponedeljak” u SAD doneli su “skromnih” 6,22, odnosno 7,8 milijardi dolara prodaje.
Na “Dan samaca” neizmerno mali deo od ukupno preko 1,5 milijardi prodajnih transakcija potiče izvan Azije. Uprkos tome što je izvršni direktor Alibabe poslednjih godina izrazio želju za privlačenje kupaca iz čitavog sveta, zapadni trgovci i potrošači nisu se priključili i pored ponuđenog popusta na svu robu, piše američki tehnološki sajt CNET.