Građani mogu tužiti banku za naknadu štete i neosnovano plaćanje obrade kredita – Bankar.rs
BANKARSKI PROIZVODIBANKEDOMAĆE BANKEKreditiSLIDERSVE VESTI

Građani mogu tužiti banku za naknadu štete i neosnovano plaćanje obrade kredita

Udruženje građana „Pravo“, poziva građane koji su od 2009. godine uzimali kredite kod banka da se jave radi naknade štete i neosnovanog plaćanja obrade kredita. U pozivu se navodi da je od dokumenata potrebno doneti fotokopiju lične karte i ugovora o kreditu.

S obzirom na to da je Vrhovni kasacioni sud zauzeo stav da su provizije koje su naplaćivale banke bile nezakonite ukoliko uz njih nije dato obrazloženje o troškovima, a oni nisu taksativno nabrojani, Udruženje građana „Pravo“ klijentima banaka koji im donesu dokumentaciju koja se od njih traži nudi pomoć da utuže banku i dobiju spor. Trošak koji će pritom imati svi oni koji presaviju tabak biće deset odsto od sume novca koja će se na sudu vratiti.

Naravno, pomenuto udruženje nije jedino koji nudi takvu vrstu pravne pomoći, a osim toga, klijenti mogu i sami da tuže banku.

Podsećanja radi, kada su kamate pale, a klijenti u Srbiji postali oprezniji kod podizanja kredita, i prihodi banaka krenuli su silaznom putanjom. Banke su tada našle alternativu. U ugovorima o kreditima pojavila se nova stavka: zahtev za obradu kredita. Plaćan je fiksno ili, još češće, procentualno – jedan ili jedan i po odsto od odobrene sume.

Recimo, za kredit od 100.000 dinara naknada od procenta i po je 1.500 dinara, ali za pozajmicu od 100.000 evra, na primer za kupovinu stana, to je 1.500 evra. Vrhovni kasacioni sud stao je na stanovište da se taj trošak može naplatiti, ali samo ako banka obrazloži šta to klijent u stvari plaća. Recimo, 100 dinara trošak papira koji je banka imala za pripremu kredita, 200 dinara za toner i štampanje, 50 dinara za utrošenu električnu energiju.

– Većina banaka nije se trudila da klijenta obavesti o strukturi troškova provizije. Oni su troškove za tu namenu klijentima servirali popularno rečno – odokativno. Zato ogroman broj klijenata ima osnov da tuži banku, ali i dobre šanse da dobije spor i povrati novac. Provizija se i danas naplaćuje uz obrazloženje o troškovima, iako ređe. Banke čak i u reklamnim porukama obaveštavaju klijente da ne naplaćuju troškove obrade kredita. Tako su trude da svoje greške pretvore u prednosti.

Računice govore da su banke na osnovu troškova obrade kredita do sada od klijenata zaradile nekoliko desetina miliona evra.

– Klijenti imaju pravo da, uz proviziju, traže i zateznu kamatu. Računice govore da su banke na osnovu troškova obrade kredita do sada od klijenata zaradile nekoliko desetina miliona evra – poručuju pravnici i dodaju da, po stavu Vrhovnog kasacionog suda, ništavost pomenute ugovorne obaveze ne zastareva.

Obrada kredita nije jedini fantomski trošak koji su banke izmislile da bi klijentima uzele više novca. U tu grupu još spadaju i naknada za praćenje kredita ili njegovo administriranje, kako je u ugovorima često naznačeno. Tu su još i naknade za anekse ugovora i za prevremenu otplatu kredita.

Izvor: Alo

Tags
Back to top button