Izgleda kao da se svake nedelje pojavljuje novi startap u Silicijumskoj dolini koji najavljuje svoju javnu ponudu deonica (IPO) i mami na ulaganje. Ali, da li je kupovina deonica nove kompanije najbolja ideja, analizirao je CNBC, podsećajući na osnovne ulagačke savete “Proroka iz Omahe”.
Kada se govori o ulaganju, izvršni direktor kompanije “Berkshire Hathaway” Voren Bafet nema komlikovanu metodu za odabir onoga šta kupiti. Umesto toga, jednostavno sledi nekoliko čvrstih smernica. Nakon svega “osnove se neće promeniti”, izjavio je za CNBC tokom jednog intervjua. “Nećete otkriti ništa novo o ulaganjima u sledećih 50 ili 100 godina.”, potvrdio je.
Ovo su dva načina na koje Bafet odlučuje da je posao vredan ulaganja.
1. Kompanija ima dugoročnu vrednost
Bafet traži kompanije koje će i dalje imati konkurentsku prednost decenijama, ne samo u ovom trenutku. “Niko ne kupuje farmu na temelju toga smatra li da će kiša doći iduće godine”, rekao je on. “Kupuju jer misle da je to dobra investicija tokom 10 ili 20 godina.”
Primera radi,, kupio je “See’s Candies” s dugogodišnjim poslovnim partnerom Čarlijem Mungerom 1972. i potrošio je više od milijardu dolara na deonice Koka-Kole u 1988. godini – što se i ispostavilo kao dobra opklada. Deonice još uvek poseduje.
“Sastaviti portfolio kompanija čiji ukupni prihodi rastu tokom godina, pa tako i tržišna vrednost portfolia”, napisao je Bafet u svom pismu deoničarima iz 1996. godine. “Ako niste voljni da posedujete deonice 10 godina, nemojte ni razmišljati o tome da ih posedujete 10 minuta.”
2. Razume kako posao funkcioniše
Bafet ne stavlja novac u nešto što ne razume. “Morate naučiti kako vrednovati poslovanje i znati one koji su u vašem krugu kompetencija i oni koji su izvan njega”, rekao je Bafet.
To je zato što je ključno za investitore da mogu pouzdano proceniti firme koje drže. “Inteligentno ulaganje nije složeno, iako je daleko od toga da se kaže da je to lako”, napisao je on u svom godišnjem pismu deoničara iz 1996. godine.
“Ono što investitoru treba jeste sposobnost ispravnog vrednovanja odabranih poduzeća. Imajte na umu reč “odabrano”: ne morate biti stručnjak za svaku firmu ili čak za mnoge. Vi samo morate biti u stanju proceniti kompanije unutar vašeg kruga kompetencija.
Veličina tog kruga nije jako važna; međutim, poznavanje njegovih granica je od vitalnog značaja. Važno je zapamtiti da ulaganje u deoničko tržište uvek nosi rizik, a za mnoge ljude ulaganje u pojedinačna preduzeća nije najpametniji izbor. Pre donošenja važnih odluka treba da razgovaraei s pouzdanim finansijskim savetnikom.
Izvor: Blic