Poslodavci koji isplaćuju zaposlenima naknadu za javni prevoz “na ruke”, umesto da kupuju mesečne karte, moraće do dokažu da je svaki dinar potrošen za prevoz.
Država je Zakonom o radu dala obavezu poslodavcima da zaposlenima isplaćuju naknadu za prevoz ukoliko ne organizuju sopstveni prevoz. Na ovaj iznos se ne plaćaju porezi, ni doprinosi i zato može da se koristi samo za prevoz.
“Neki poslodavci zloupotrebljavaju ovu zakonsku mogućnost, pa ovu naknadu uključuju u platu čime varaju državu jer ne plaćaju doprinose, a varaju i zaposlene kojima oduzimaju pravo na prevoz”, rekao je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.
Zato će, istakao je, ubuduće poslodavac biti obavezan da za svaki dinar koji isplati zaposlenom na ime prevoza dokaže da je novac zaista iskorišćen za prevoz.
Vesić je rekao da je, na zahtev grada Beograda, Ministarstvo finansija 1. februara donelo mišljenje kojim ukazuje da, ukoliko poslodavac nema verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način nadoknadio trošak zaposlenog za dolazak i odlazak sa rada (npr. račun za kupovinu mesečne pretplatne karte, dnevne karte ili karte za jednu vožnju u javnom prevozu, račun za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila), ti troškovi mu se ne mogu priznati kao rashod.
U slučaju da se naknade za dolazak i odlazak sa rada ne dokumentuju verodostojnom računovodstvenom ispravom, isplate zaposlenima na ime naknade troškova za dolazak i odlazak sa rada smatraju se nedokumentovanim troškovima, što je u smislu člana 7a tačka 1 Zakona o porezu na dobit pravnih lica. Mišljenje je objavljeno u Privrednom savetniku broj 5 iz februara ove godine, naveo je on.
Vesić je rekao da je tokom 2018. godine broj zaposlenih na teritoriji grada Beograda iznosio 717.998 osoba prosečno mesečno, dok je od navedenog broja samo 114.429 zaposlenih prosečno mesečno kupovalo pretplatne karte, iako prema istraživanjima javni linijski prevoz koristi oko 47,9 odsto korisnika.
To znači da oko 250.000 zaposlenih koristi javni prevoz, a da ne plaća kartu, usled čega grad Beograd gubi minimalno 750 miliona dinara mesečno, ili skoro devet milijardi dinara na godišnjem nivou, pojasnio je Vesić.
“Ukoliko bi se broj prodatih pretplatnih karata povećao samo za 100.000, to bi značilo da bi od novonaplaćenog prihoda svake godine moglo da se kupi oko 180 novih autobusa, što bi značilo da bi se za 4-5 godina mogao obnoviti ceo vozni park JKP GSP ‘Beograd'”, zaključio je Vesić.