Trećina malih i srednjih preduzeća (MSP) u Centralnoj i Istočnoj Evropi omogućili su plaćanja karticom kao odgovor na zahteve potrošača, dok 18% njih vidi prihvatanje kartica kao priliku da njihova preduzeća prate moderne tehnološke trendove.
Ovo su rezultati istraživanja kompanije Mastercard o MSP sektoru u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CIE), koje je takođe otkrilo da, uprkos činjenici da informacione i komunikacione tehnologije (ICT) su relevantne i očekuje se da će imati sve veći uticaj na društvo, MSP većinom i dalje posluju u tradicionalnim oblastima.
Četvrtina preduzeća posluje u segmentu maloprodaje, u uslužnom sektoru (16,5%) i proizvodnje (11,8%).
Situacija u Srbiji je slična kao i u zemljama u širem regionu, s obzirom na to da 29,5% lokalnih MSP posluje u maloprodaji, 22% u proizvodnji i 20,5% u uslužnom sektoru.
“Interesantno je da, iako se broj firmi i zaposlenih u ICT sektoru, kao i profit tih firmi konstantno uvećava, samo 2,5% srpskih MSP posluje u okviru ICT sektora. Mala i srednja preduzeća čine preko 99% svih poslovnih činilaca u ovom regionu. Skoro dve trećine njih su mikro preduzeća (1 – 9 zaposlenih) i najviše ih je u Mađarskoj (69% svih MSP u zemlji), dok su preduzetništvo i samozapošljavanje najčešći u Srbiji (30,5%)”, navodi se u saopštenju Masterkard-a.
Zvanični podaci pokazuju da u Srbiji postoji 10.276 POS terminala na milion stanovnika, što je značajno ispod proseka za CIE od 17.909 POS terminala i što pokazuje da je potrebno još raditi na širenju prihvatne mreže za bezgotovinska plaćanja. Trećina ispitanika (34%) izjavilo je da su terminal dobili besplatno od svoje banke a da mesečnom nivou plaćaju naknadu koja odgovara mesečnom prometu koji obave, što je ujedno najčešći način saradnje MSP sektora sa bankama.
CEE SME Monitor je pokazao da MSP prepoznaju prihvatanje kartica u svojim radnjama kao pogodnost koja pojednostavljuje svakodnevne operacije (40%), pomaže u privlačenju novih kupaca (35%) i pruža veći osećaj sigurnosti (13%).
Pored toga, MSP u Srbiji vide elektronska plaćanja kao prirodnog saveznika njihovom onlajn poslovanju jer smatraju da su elektronska plaćanja pouzdana (54%) i pružaju potencijal za razvoj (23%). U prilog tome govori i rezultat istraživanja da se 46% plaćanja u veb šopovima trgovaca koji omogućavaju elektronsko plaćanje obavi upravo platnim karticama, 31% putem e-banking usluga, dok se tek 15% plaćanja obavi gotovinom prilikom dostave.
Jelena Ristić, direktor za tržišta Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, je navela da trgovci razumeju da, ukoliko žele da ostanu konkurentni moraju da se kreću u istom pravcu kao i njihovi digitalno osvešćeni potrošači.
“Jaz između onoga gde trgovci jesu i gde treba da budu može se premostiti tako što će platna industrija napraviti skok ka modernim platnim tehnologijama kao relevantnim, racionalnim i sigurnim mehanizmima koji će omogućiti da se plaćanja obavljaju i prihvataju bilo kada i bilo gde”, izjavila jeRistić.