Narodna banka Srbije (NBS) popisaće sve usluge koje banke nude klijentima, kako bi se izbegli skriveni troškovi banaka, poručila je guverner NBS Jorgovanka Tabaković.
Tabakovićeva je rekla da su i po zakonu banke obavezne da imaju specifikaciju troškova i da je predstave klijentima, a kada to ne učine, NBS ih novčano kažnjava i objavljuje imena nesavesnih banaka.
Guverner je za TV Prva rekla da banke imaju “nebrojano” mnogo stavki koje naplaćuju kao što su opomene klijentima, naknade za neiskorišćene čekove…
“Popisaćemo sve usluge koje banka nudi klijentu od onoga da je obavezna, ne sitnim nego krupnim slovima da jasno objasni klijentu sve prednosti, rizike neke obaveze preuzimanja kredita i da ne može da izmišlja obaveze ili ih drugačije definiše da bi izbegla nadležnost NBS”, kaže Tabakovićeva.
Kaže i da građani moraju da se dobro upoznaju sa ugovorima pre nego što ih potpišu i da postoje rokovi u kojima i kada potpišu ugovore, mogu da odustanu, kao što je rok od 30 dana za ugovore o osiguranju.
Zakonom su, kaže, banke obavezne da daju specifikaciju troškova koje naplaćuju, a kada to ne urade i naplate nešto što nisu propisale, dobijaju kaznu od NBS.
“Postoji nepoštena poslovna praksa za koju je NBS već izrekla kazne”, kaže Tabakovićeva i poručuje da će NBS objavljivati koje su to banke imale “nepoštenu poslovnu praksu ili kršile zakone”.
“Banke se dovijaju, nesporno je, ne sve jednako, ne sve u istoj meri ali pokušavaju da uđu u šire definisanje ukupnih troškova, koje mi zovemo efektivnom kamatnom stopom (zarazliku od nominalne kamatne stope koja je samo cena novca), zato smo tu da sve građanima pokažemo”, rekla je guverner NBS.
KREDITI U ŠVAJCARCIMA SU PRIVATNA BRIGA
Govoreći o problemu zaduženih klijenata u švajcarskim francima kaže da je na Narodnoj banci Srbije da građanima predstavi sve okolnosti ili sve ono što njih upućuje “da donesu najbolje rešenje za sebe jer su i u banku odlazili sami, potpislivali ugovore o kreditu”. Kaže da je posao NBS da napravi kompromis ciljeva između banaka i klijenata…
“Jedna je Narodna banka, i vodi makroekonomsku politiku, ne možemo mi da se upuštamo u ugovorne odnose konkretnih klijenata”, kaže Tabakovićeva.
Vlada je, podseća, sa svoje strane uradila kako je rekla, mnogo. Dala je bankama ne samo preporuku nego i načine da izračunaju koliko je ko u prilici “da kredit vraća, odloži ili prolongira uz bolje uslove”.