Da li će veštačka inteligencija uticati na finansijske usluge
Ukoliko pitate bilo kog tehnološkog zanesenjaka da navede omiljene inovacije, velika je verovatnoća da će pri vrhu te liste biti veštačka inteligencija (Artificial Inteligence).
Neki će vam reći da je to sledeće veliko dostignuće u tehnološkom istraživanju, dok će drugi biti mišljenja da AI može doneti podjednako mnogo problema koliko i mogućnosti.
Kakvo god bilo vaše mišljenje na ovu temu, malo je sumnje u značaj koji će AI imati u načinu poslovanja i života uopšte. Koliko god sve grane industrije bile zabrinute, finasijski sektor ipak može biti pogođen ovim promenama značajnije od ostalih.
Kako AI (veštačka inteligencija) menja finansijske usluge
Potencijal AI u finansijskim uslugama je ogroman. Ove inovacije već menjaju način rada kao i način komuniciranja sa klijentima, a vremenom će postati samo značajnije.
Primer je upotreba “chat bot“-ova kao što su LUVO, koji je baziran na IBM Watson Conversation. Upotrebu tih servisa za online komunikaciju započela je Royal Bank of Scotland u decembru 2016. Tako, Luvo daje odgovore na jednostavna pitanja kao što su: „kako mogu dobiti ovlašćenje za upotrebu kartice u inostranstvu?“ a isto tako se koristi i za direktne, komplikovanije upite upućene zaposlenima u banci.
Veštačka inteligencija je na putu da ostavi veliki trag i u domenu platnog prometa. To pokazuje i istraživanje koje je sproveo PELICAN, provajder za rešenja u oblasti finansijskih usluga.
Osnivač i izvršni direktor Pelican-a Parth Desai je rekao: “Nadamo se da će ovo istraživanje probuditi industriju koja se još uvek oslanja na manuelne procese i zastarele sisteme. Potreba da se usvoje pametniji alati nikad nije bila izraženija. Upotrebom poslednje AI tehnologije, provajderi finansijskih usluga mogu značajno skratiti vreme potrebno za razvoj i lansiranje novih ponuda.“
Veštačka inteligencija i mašinsko učenje
Mašinsko učenje je ključni element AI i jedna veoma zanimljiva podoblast koja može biti korisna finansijskim institucijama. Kao što naziv sugeriše, mašinsko učenje daje računarima i automatizovanim sistemima sposobnost da uče bez eksplicitnog programiranja. Usmereno je ka stvaranju softvera koji može da uči iz prošlih iskustava i na taj način odgovara na nove upite i podatke.
Mašinsko učenje ima mnoštvo potencijalnih primena u finansijama – u oblastima kao što su rizici, procena kreditne sposobnosti…
Jedna od oblasti u kojima bi se ova tehnologija pokazala prilično korisna za finansijke institucije jeste analiza i kontrola prevara, gde kompanije treba da su uvek u potrazi za novim načinima da budu ispred aktuelnih pretnji.
Danas banke mogu pristupiti inteligentnom prepoznavanju prevara i preventivnim merama, gde se uz pomoć mašinskog učenja unapređuje procenat identifikacije problema.
Da li je napredak AI (veštačke inteligencije) razlog za zabrinutost?
Ogromno je oduševljenje veštačkom inteligencijom i njenim potencijalom, međutim prisutna je takođe i zabrinutost po pitanju toga šta sve dalji razvoj ovog koncepta može da donese pojedincima, a posebno kompanijama i industrijama.
Kada neko kao Stiven Hoking kaze da AI može biti ”ili najbolja ili najgora stvar koja se ikada desila čovečanstvu”, vreme je da se sedne i razmisli o tome koliko je složen i važan ovaj koncept.
I više nego očigledno je da je sve prisutnija potreba da se unapredi razumevanje koncepta kao što je AI, mašinskog učenja i robotike, kao i zauzimanje položaja iz kog će se izvući najveća korist od ovih inovacija.
KPMG je predvidio budućnost u kojoj virtuelni asistenti sprovode niz svakodnevnih finansijskih zadataka za klijente, čineći time tradicionalne bankarske oblike poslovanja, kao što su kontakt centri, filijale i prodajne službe, zastarelim.
Warren Mead, fintech menadžer u KPMG-u je izjavio: “Trenutno, tehnološke kompanije investiraju deset do dvadeset procenata prihoda u istraživanje i razvoj, za banke to je sada samo jedan do dva procenta. Sa prinosom na kapital ispod pet odsto jeste teško primetiti značajniju promenu od ovih aktivnosti u kratkom roku, međutim ako kompanije žele da ostvare dugoročni značaj, trebalo bi da razrade tu opciju.”
Može se reći da je jako puno posla pred finansijskim institucijama ukoliko žele da maksimalno iskoriste ove inovacije. Svakako, oni koji budu reagovali na promene na pravi način, moći će da započnu novu, fascinantnu eru u oblasti finansijskih usluga.